Spierpijn & gewrichtspijn

Meer info over & tips tegen spierpijn en gewrichtspijn

Man of vrouw, jong of oud, dik of dun, sportief of niet. Iedereen kan last krijgen van spierpijn en gewrichtspijn.

Een verkeerde beweging, een ongelukkige stap of een onvoorzichtige hefbeweging is vaak al voldoende. Ook stress en intensieve sportprestaties veroorzaken spier- en gewrichtsklachten. Vervelend, want dat stuurt vaak je plannen in de war.


Verstuiking, verrekking … of toch een kneuzing?

Spier- en gewrichtspijn uit zich op verschillende manieren:

Acute letsels duiken onverwachts op

  • Spierscheur of spierverrekking:

Een sportblessure is een kwelgeest voor sportievelingen. Vooral spieren ter hoogte van schouders, billen en lies, kuiten en knieën zijn er gevoelig voor.

  • Verstuiking of verzwikking:

Je gewrichten zijn de dupe. De pezen of ligamenten errond worden uitgerekt of gescheurd. Je zwakke plekken? Polsen en enkels.

  • Kneuzing:

Ben je gevallen of heb je je gestoten? Dan is een kneuzing niet abnormaal. Het huidoppervlak is in dat geval nog gaaf, maar je onderhuidse weefsel is beschadigd.

Chronische letsels

  • Overbelasting:

Een spier, pees of gewricht is overbelast. Dat is vaak het gevolg van overdadige inspanning zoals intensief sporten. Maar ook een verkeerde zithouding of slecht schoeisel kan spieren of gewrichten overmatig belasten.

  • Artritis:

Je gewricht is ontstoken door een verwonding, bacteriële infectie of reumatische aandoening. Je ervaart pijn, stijfheid en zwelling op de getroffen plaatsen.


Zwellen en herstellen

Herstellen van een spier- of gewrichtsletsel kost tijd. Kleurt de verwonding donkerrood? Dat toont aan dat je lichaam aan het herstellen is. Schrik niet als de zone opzwelt of warm wordt. Dat zijn normale symptomen van een ontsteking.

Een kneuzing en lichte verrekking genezen in drie tot zes weken. Een verstuiking en een spierscheur stellen je geduld iets meer op de proef: reken op zes tot acht weken herstel.

Wat als je spierpijn erger wordt?

Spier- en gewrichtsaandoeningen zijn nooit een pretje. Maar wat als de pijn blijft duren? Of ondraaglijk wordt?

Als je je gekwetste lichaamsdeel niet meer kunt gebruiken, is er waarschijnlijk iets ernstiger aan de hand. Dan moet je naar de dokter, net zoals bij sterke zwelling of beperkte bewegingsvrijheid.

Je alarmbel gaat luiden wanneer het lichaamsdeel in een onnatuurlijke houding ligt of wanneer je een ‘krak’ hoorde. Twijfel niet en neem onmiddellijk contact op met de huisarts of spoeddienst.

Ontsteking: een natuurlijk opruimingsproces

Je lichaam doet er alles aan om je letsels zelf te herstellen door een natuurlijke chemische reactie: een ‘ontsteking.’ Deze natuurlijke reactie helpt je om vanzelf van spier- en gewrichtsletsels af te komen.

Een ontsteking gaat gepaard met pijn en roodheid, zwelling en warmte. Laat dit proces rustig haar gang gaan en rem het niet af: het is een essentieel onderdeel van je genezing!

Tips om spierpijn en gewrichtspijn te voorkomen

  • Luister naar je lichaam:

Verzorg steeds je houding en stop met je activiteit als je pijn voelt.

  • Neem voldoende rust:

Bij overbelasting van een aangetast gewricht kan de pijn anders weer toenemen.

  • Houd je gewicht onder controle:

Een gezond gewicht kan schade aan je gewrichten helpen voorkomen.

  • Beweeg voldoende:

Door regelmatig te bewegen, worden de spieren rond je gewrichten versterkt, wat voor meer soepelheid en stabiliteit zorgt.

  • Sport en beweeg verstandig:

Warm altijd goed op en stretch regelmatig. Zorg voor aangepaste schoenen en kledij, en drink elke 20 minuten een glas water. Wees realistisch in je doelstellingen en hou rekening met je leeftijd en conditie.

  • Let op een evenwichtige voeding:

Mensen die een ontsteking hebben, worden aangeraden voedingsmiddelen te eten die rijk zijn aan de vitaminen C en E (werken als antioxidant) en vitamine D en calcium (voor de botgroei).


Advies bij letsels en ontstekingen

  • Verminder zwelling en pijn:

Laat het gekwetste lichaamsdeel rusten en leg er herhaaldelijk tijdens de eerste 72 uur ijs op (gebruik een cold pack of vul een plastic zak met gemalen ijs en wikkel deze in een vochtige handdoek om verbranding te voorkomen). Leg het ijs telkens maximum 20 minuten op de pijnlijke plek.

  • Verlicht het ongemak:

Gebruik een elastisch druk- of buisverband en leg het gekwetste lichaamsdeel omhoog om zwelling en ongemak te verminderen.

  • Probeer te bewegen:

Bewegen met het gekwetste lichaamsdeel zal het genezingsproces bevorderen en de stijfheid verminderen. Doe wel rustig aan. Stop wanneer de pijn verergert. Probeer het gewoon de volgende dag opnieuw.

  • Voorkom dat het erger wordt:

Vermijd warmte, alcohol, belasting en massage om te voorkomen dat de bloedtoevoer toeneemt en er nog meer schade wordt veroorzaakt.


Veelgestelde vragen over spierpijn & gewrichtspijn

Mag ik blijven bewegen nadat ik mij gekwetst heb?

Het is van belang om het gekwetste lichaamsdeel de eerste dagen na het trauma te laten rusten. Het is echter even belangrijk om het gekwetste lichaamsdeel regelmatig te bewegen om de genezing te versnellen en stijfheid te voorkomen. Als dat mogelijk is, neem dan zo snel mogelijk je dagelijkse routine terug op, maar overschrijd je pijngrens niet.

Wat kan ik doen om spierpijn of gewrichtspijn te verminderen?

Je kan een aantal keer per dag gedurende maximum 20 minuten een cold pack gewikkeld in een keukenhanddoek op de plek van het letsel leggen. Heb je geen cold pack, maak er dan zelf één door gemalen ijs in een plastic zakje te doen. Helpt dit niet voldoende? Neem dan eventueel een pijnstiller.

Wat kan ik doen om hetzelfde letsel te vermijden?

Zorg voor een goede ondersteuning van het kwetsbare lichaamsdeel. Draag desnoods een verband voor extra ondersteuning. Warm steeds op voordat je een sportieve inspanning levert.

Luister vooral naar je lichaam en stop wanneer vermoeidheid optreedt.

Wanneer moet ik naar de dokter met mijn spierpijn of gewrichtspijn?

Raadpleeg altijd een arts wanneer je twijfelt over de behandeling of wanneer je abnormaal aanhoudende of frequente pijn hebt.