Krampen

Meer info over & tips tegen krampen

In ons lichaam hebben we ongeveer 640 spieren. Als alle vezels van één van deze spieren plotseling onwillekeurig samentrekken, dan heb je een kramp (of spasme).

Krampen kun je overal krijgen: in je billen, kuiten, benen of tenen. Maar ook bijvoorbeeld in je maag, buik of darmen. Een kramp krijg je meestal tijdens of na een inspanning, maar je kunt er ook ’s nachts één krijgen. Zo hevig dat je er wakker van wordt.


Krampen, waar komen ze vandaan?

Krampen hebben verschillende oorzaken, maar soms is er zelfs helemaal geen duidelijke reden. Daarom kan het ook iedereen overkomen.

Ben je gespannen of pieker je veel? Stress kan spierkrampen veroorzaken zowel ’s nachts als overdag. Vaak gaan krampen dan ook samen met vermoeidheid.

Nek, rug, armen en schouders worden vaak getroffen door werkgerelateerde krampen. De oorzaak? Een verkeerde zithouding of een te zware belasting. Ook van te strakke kleren kun je een spierkramp krijgen. Die verhinderen de bloedtoevoer naar je spieren.

Uiteraard zijn er ook bepaalde aandoeningen die krampen in de hand werken. Denk maar aan het prikkelbare darm syndroom of aan constipatie. Bovendien veroorzaken sommige geneesmiddelen krampen.

Sommige vrouwen kunnen veel last hebben van menstruatiekrampen. Ook tijdens de zwangerschap is het niet abnormaal om vaker krampen te hebben.

Waarom krijg ik krampen bij het sporten?

Sportievelingen krijgen vaak sneller krampen als ze vlak na het eten gaan sporten. Dat komt doordat het bloed op dat moment vooral naar de maag gaat en de andere spieren daardoor te weinig zuurstof krijgen.

Daarnaast kan overmatig zweten ervoor zorgen dat je te veel vocht, zout en mineralen verliest. Daardoor krijg je spierkrampen. Een gevarieerde voeding met voldoende magnesium, calcium en kalium voorkomt krampen.

Verkrampt van de pijn

Een spierkamp, dat voel je meteen. Een kramp kan namelijk zeer pijnlijk zijn.

In je kuit bijvoorbeeld. De spier is helemaal opgespannen en voelt hard aan. Buikkrampen kennen eerder een golvend verloop. Je voelt ze opkomen en terug wegtrekken. Je kunt dan pijnlijke samentrekkingen voelen in zowel je maag als je darmen.

Langdurig last van pijnlijke krampen ? Laat je onderzoeken!

Meestal zijn krampen onschuldig en gaan ze snel voorbij. Heb je langdurig last van krampen? Twijfel dan niet om advies te vragen aan je arts.

Krampen komen en gaan

Elke spier bestaat uit talrijke spiervezels. Normaal gezien is een deel van deze vezels in rust terwijl het andere deel samentrekt. Dit rusten en samentrekken van spiervezels wisselt elkaar constant af. Bij een kramp trekken de spiervezels plotseling allemaal tegelijk samen.

Het lichaam herstelt normaal gezien zelf deze situatie. Soms kun je je lichaam ook een handje helpen.

Tips om krampen te voorkomen

  • Let op een evenwichtige voeding:

Je spieren hebben energie nodig om goed te functioneren. Eet evenwichtig en gevarieerd met voldoende groenten en fruit. Zorg voor voldoende opname van calcium, kalium, natrium, glucose en magnesium.

  • Verzorg je eethygiëne:

Buikkrampen voorkomen? Probeer goed te kauwen en rauwe groenten te vermijden als je gevoelig bent voor buikkrampen. Vooral te vezelrijke voeding zorgt soms voor problemen. Probeer een tijdje geen volkoren producten, peulvruchten, peren en appels te eten en evalueer het verschil.

  • Stop met roken:

Roken kan pijnlijke spierkrampen veroorzaken.

  • Drink voldoende:

Drink minimaal 1,5 liter per dag. Als je gaat sporten, drink dan vooraf een halve liter extra. Voor elke 45 minuten sport heeft je lichaam een halve liter water extra nodig. Dehydratatie verhoogt het risico op krampen.

  • Sport verstandig:

Bouw je sportniveau langzaam op en wees zo krampen te slim af. Begin met een opwarming voor je spieren en sluit af met een cooling-down. Een lichte stretching tussen de oefeningen door zal je spieren ook ontspannen. Gun je spieren wat adempauze na het sporten en geef je lichaam een paar dagen rust.

  • Aangepaste sportkledij:

Een goede sportbroek die je spieren langer warm houdt, zal spierkrampen helpen voorkomen.

  • Stretch geregeld:

Nachtelijke spierkrampen in bijvoorbeeld je kuit of tenen kan je voorkomen door rustig te stretchen voor je naar bed gaat.

  • Slaap op je zij:

Voorkom krampen door op je zij te slapen met de knieën iets opgetrokken. Trek ook je beddengoed niet te strak.


Help! Ik heb een kramp…

  • Ontspan de verkrampte spier:

Probeer de verkrampte spier te stretchen. Door de spier uit te rekken zal ze terug ontspannen.

  • Masseer de kramp weg:

Masseer de plek waar de kramp zich voordoet. Druk eerst zacht en verhoog de druk wanneer de pijn vermindert.

  • Gebruik warmte:

Warmte kan bijzonder effectief zijn om spiersamentrekkingen te ontspannen en de pijn te verlichten. Neem een warm bad of een douche, of gebruik een warmwaterkruik, kersenpitkussen of warmtekompres.

  • Vul je mineralen aan:

Kalium vind je in bananen en sinaasappels. Amandelen en avocado’s vormen dan weer een goede bron van magnesium. Calcium haal je bijvoorbeeld uit melkproducten en spinazie. Deze mineralen zijn broodnodig voor je spieren en helpen ze te herstellen na een kramp.

  • Hydrateer:

Vul je vochttekort aan door voldoende water te drinken. Krampen zijn vaak het gevolg van dehydratatie.

  • Laat je spijsvertering rusten:

Bij buikkrampen laat je best je spijsvertering even rusten. Sla één of meerdere maaltijden over en laat de krampen voorbijgaan. Heb je al langer last van buikkrampen? Ga dan langs bij je arts.


Veelgestelde vragen over krampen

Komen krampen veel voor?

Meer dan 85 % van de volwassenen heeft ooit al eens een kramp gehad. Ongeveer één Europeaan op vijf heeft geregeld last van buikkrampen en bijkomende ongemakken. Gemiddeld heeft 1 op 3 dan weer geregeld last van spierkrampen in de ledematen, zoals in de benen, kuiten of tenen.

Kunnen kinderen ook spierkrampen hebben?

Kinderen vanaf 4 jaar kunnen ’s nachts zogenaamde groeikrampen hebben. Wanneer het kind 15 is, verdwijnen deze meestal vanzelf.

Hoe lang duurt een spierkramp?

Een gewone spierkramp duurt maximaal enkele minuten, maar kan wel zeer pijnlijk zijn. Een kramp verdwijnt meestal vanzelf, maar soms moet je je lichaam een handje helpen.

Wanneer moet ik naar de dokter met een kramp?

Raadpleeg een arts als de krampen niet binnen enkele dagen verdwijnen.