Duizeligheid

Meer info over & tips tegen duizeligheid

Duizeligheid komt vaker voor dan je denkt. 3 à 5 % van de Belgische bevolking heeft last van een licht gevoel in het hoofd en draaierigheid. Hoe ouder men wordt, hoe groter de kans op duizeligheid.

Nog ingrijpender is de angst om te vallen. De deur uitgaan wordt dan een uitdaging en na verloop van tijd misschien zelfs een onmogelijke opdracht. Dat perkt de levenskwaliteit sterk in. Daarom is duizeligheid niet alleen lichamelijk ernstig, ook de psychische belasting is niet te onderschatten.


Waarom draait alles om je heen?

Zoals bij vele leeftijdsgerelateerde aandoeningen is er vaak meer dan één oorzaak voor de klachten. Duizeligheid – in vaktaal ook ‘vertigo’ genoemd – is over het algemeen een alarmsignaal van het lichaam. De hersenen geven aan dat er iets niet goed werkt.

Je wordt duizelig wanneer de ogen, het evenwichtsorgaan in het oor en de receptoren in de spieren en gewrichten tegenstrijdige informatie naar de hersenen sturen over de lichaamshouding. De hersenen kunnen dan geen correct beeld meer vormen van de ruimte of van de bewegingen die je maakt.

Dergelijke tegenstrijdige signalen kunnen ontstaan door natuurlijke slijtage van het binnenoor, verzwakking van de ogen, de spieren of het zenuwstelsel of als gevolg van nekklachten. Bloeddrukschommelingen, hartritmestoornissen of depressie kunnen ook een rol spelen in het ontstaan van draaierigheid.

Bovendien kan een verminderde doorbloeding een oorzaak zijn, omdat de hersenen zo informatie minder goed kunnen verwerken. Daarnaast kunnen verschillende geneesmiddelen duizeligheid of draaierigheid als bijwerking hebben.

Vertigo kan dus vele verschillende oorzaken hebben.

De ene duizeligheid is de andere niet

Niet alleen de oorzaken zijn talrijk, maar ook de symptomen van duizeligheid kunnen zeer uiteenlopend zijn. Sommige patiënten gaan wankelen of beven, of hebben de neiging om te vallen. Anderen hebben een licht gevoel in het hoofd, zijn misselijk of draaierig.

De meest voorkomende symptomen zijn:

Een licht gevoel in het hoofd

In het hoofd ontstaat een soort leegte of wazigheid, die vaak bestempeld wordt als ‘schemerachtig’. Je bewegingen worden onzeker, en je krijgt het gevoel dat de benen het lichaam niet meer kunnen dragen.

Draaiduizeligheid

Bij klassieke draaierigheid heb je het gevoel dat de omgeving om je heen draait en dat alles onophoudelijk beweegt. Onwillekeurige bewegingen van de oogbol (nystagmus) zijn een typisch symptoom.

Een wankelend gevoel

Hier beweegt de omgeving niet, maar lijkt de vloer onder de voeten te schommelen. Deze onvastheid geeft vaak een angstig gevoel.

Wanneer duizeligheid je sterk belemmert, raadpleeg een arts

Duizeligheid is meestal van korte duur (enkele seconden). Het kan voorkomen dat dit minuten, uren, dagen of in zeldzame gevallen zelfs weken aanhoudt. Als duizeligheid blijft terugkomen, dan spreekt men over chronische vertigo.

Raadpleeg een arts als je het gevoel hebt dat je steeds meer belemmerd wordt in je dagelijkse activiteiten. Of als je merkt dat de aanvallen van duizeligheid vaker voorkomen, langer duren of intenser worden.

Beweging voor meer stabiliteit

Met specifieke bewegings- en evenwichtsoefeningen kan duizeligheid al voor een stuk verholpen worden. Bewegen zorgt niet alleen voor heropvoeding van de hersenen, maar stimuleert ook de doorbloeding van het ganse lichaam.

Meer bewegen zorgt ervoor dat het lichaam steeds beter reageert op duizeligheid.

Tips om duizeligheid te voorkomen

  • Vermijd stress:

Veel lichamelijke klachten zijn te wijten aan een gespannen geest. Neem voldoende rust en ontspanning, en vermijd lawaaierige en drukke omgevingen.

  • Eet gezond:

Een goede voeding is zeer belangrijk om het lichaam goed te laten functioneren. Probeer op regelmatige tijdstippen te eten en zorg voor gezonde tussendoortjes. Vermijd alcohol en roken.

  • Leef regelmatig en slaap voldoende:

Een regelmatig dagschema en voldoende slaap bevorderen het innerlijke evenwicht.

  • Beweeg dagelijks:

Bouw dagelijks voldoende beweging in. Het stimuleert de doorbloeding en is goed voor het lichaam.

Advies bij duizeligheid

  • Ga even liggen:

Ga enkele minuten liggen met de benen iets omhoog.

  • Ontspan verkrampte spieren:

Rek en stretch de nekwervels zodat de nekspieren kunnen ontspannen.

  • Maak geen bruuske bewegingen:

Probeer na lang zitten of liggen rustig overeind te komen en houd je eventueel vast om vallen te voorkomen.

  • Kom buiten:

Hoewel duizeligheid een serieuze impact kan hebben op dagelijkse activiteiten, is het net heel belangrijk om sociaal contact te houden.


Veelgestelde vragen over duizeligheid

Moet ik mijn levensstijl aanpassen als ik vaak duizelig ben?

Als je last krijgt van duizeligheid, is het van groot belang dat je je dagelijkse activiteiten blijft uitoefenen. Daarnaast kan het nuttig zijn om dagelijks wat meer beweging in te lassen en extra te letten op een gezonde voeding en goede nachtrust.

Kunnen jongere personen ook last hebben van duizeligheid?

30 % van de vertigopatiënten is jonger dan 60 jaar. Ook jongere personen kunnen dus last hebben van duizeligheid.

Wanneer moet ik naar een arts voor mijn duizeligheid?

Voel je je onzeker, word je steeds meer belemmerd in je dagelijkse activiteiten of komen duizelingen vaker en heviger voor? Raadpleeg dan altijd een arts.

Deze site maakt gebruik van Cookies

Heel Belgium maakt gebruik van Cookies op haar website om die voor u gebruiksvriendelijker, doeltreffender en veiliger te maken. Meer info op onze Cookie pagina

Ik ga akkoord